مجله اینترنتی رسیار
  • اخبار دانشگاه
  • کشف پنج سیاره جدید شبیه مشتری

مجموعه : اخبار علمی , دانش و فناوری

کشف پنج سیاره جدید شبیه مشتری

محققان دانشگاه کیل در انگلستان پنج سیاره جدید شبیه مشتری را کشف کردند که دارای ویژگی‌های مشابه با بزرگترین سیاره منظومه شمسی هستند و در فاصله بسیار نزدیک به ستاره میزبان خود در حال گردشند.

رسیار این سیارات تازه کشف شدهWASP-119 B، WASP-124 B، WASP-126 B، WASP-129 B و WASP-133 B نام دارند.

به گفته محققان، دوره‌ تناوب مداری این سیارات ۲٫۱۷ تا ۵٫۷۵ روز است و جرم آن‌ها در حدود ۰٫۳ تا ۱٫۲ برابر جرم مشتری، با شعاع بین یک تا برابر۱٫۵ شعاع مشتری است.

WASP-119 B – که جرم آن ۱٫۲ برابر جرم مشتری بوده و دوره تناوب مداری آن ۲٫۵ روز است، یک مشتری داغ معمولی است.

ستاره میزبان این سیاره دارای جرم مشابه خورشید است اما بر اساس دمای موثر و چگالی آن، بسیار قدیمی‌تر به نظر می‌رسد.

WASP-124 B، با جرم کمتر از مشتری (۰٫۶ جرم مشتری)، دارای دوره مداری ۳٫۴ روز و ستاره مادر بسیار جوان است.

WASP-126 B کم جرمترین سیاره ای است که توسط محققان کشف شده است. این سیاره دارای گرانش سطحی کم و یک ستاره میزبان روشن است.

به گفته محققان اندازه WASP-129 B ، مشابه به سیاره مشتری بوده و دارای طولانی‌ترین دوره تناوب مداری است. گرانش سطح آن نیز بالاتر از دیگر سیارات شناخته شده به عنوان مشتری‌های داغ است.

WASP-133 B دارای کوتاه‌ترین دوره تناوب مداری در میان سیارات فراخورشیدی است که توسط محققان شناسایی شده است.

این سیاره کمی بزرگتر از عظیم‌ترین سیاره منظومه شمسی بوده و جرم آن ۱٫۲ برابر جرم مشتری و شعاع آن ۱٫۲ برابر شعاع آن است.

این یافته‌ها در مجله arXiv منتشر شده است.

• تازه ترین ها